Utama > Info Korporat > Bahagian-bahagian di JAWHAR
Bahagian-bahagian di JAWHAR
1. Merancang, melaksana dan memantau program pembangunan wakaf dalam Rancangan Lima Tahun Malaysia.
2. Menyelaras kerjasama pintar berkaitan wakaf.
3. Mewujudkan tatacara standard pengurusan wakaf untuk kegunaan Majlis Agama Islam Negeri-negeri (MAIN).
4. Menyelaras pembangunan dan penggunaan system teknologi maklumat berkaitan wakaf.
5. Memberi khidmat nasihat dan pemudah cara dalam pembangunan organisasi dan urusan berkaitan wakaf kepada MAIN.
1. Merancang dan melaksanakan program pengukuhan zakat dan sumber am.
2. Merancang dan melaksanakan program pendidikan/latihan/promosi berkaitan zakat dan sumber am.
3. Menjalin kerjasama strategik dan sebagai pemudahcara/penyelaras berkaitan zakat dan sumber am.
4. Menyelaras pengumpulan data zakat dan sumber am.
1. Merancang dan mengetuai penyediaan Pelan Strategik JAWHAR.
2. Menyelaras Kajian/Penyelidikan Dan Penerbitan Mengenai Bidang Teras Wakaf, Zakat, Haji/Umrah dan Laporan Tahunan Jabatan/jurnal/buletin/manual/siri penulisan.
3. Bertanggungjawab bagi penyelarasan memorandum persefahaman, keurusetiaan Parlimen, penyediaan kertas Mesyuarat Jemaah Menteri (MJM), Outcome Based Budgetting (OBB)/Sasaran Kerta Strategik (SKS) dan penyediaan maklum balas/laporan bagi mesyuarat/seminar/kursus dan forum peringkat Jabatan, kebangsaan dan antarabangsa.
4. Menyelaras pelaksanaan perkongsian pintar di kalangan Institusi/UA/IPTS yang berkaitan.
5. Menjalankan fungsi advokasi dan advisori melalui program kesedaran berkaitan fiqh ibadah dan fiqh muamalah haji/umrah.
1. Melaksanakan urusan pentadbiran di JAWHAR.
2. Menguruskan sumber manusia Jabatan yang merangkumi perjawatan, penempatan dan Latihan
3. Menguruskan urusan kewangan dan perakaunan Jabatan.
1. Merancang, menyelaras dan melaksanakan program berkaitan integriti dan pembangunan insan selaras dengan modul PNI, PIPA dan PIN.
2. Mewujudkan perhubungan baik antara dengan pihak awam serta media.
3. Bertindak sebagai ‘focal point’ Jabatan dalam penyampaian dan penyaluran maklumat di peringkat jabatan.
4. Merancang dan melaksanakan strategi pemerkasaan imej korporat Jabatan.
5. Merancang dan melaksana program perhubungan awam Jabatan.
6. Menguruskan akaun media sosial Jabatan
7. Memantau Sistem Pengurusan Aduan Awam (SISPAA